Koncert z okazji Światowego Dnia Muzyki w wirtualnej rzeczywistości
Jean-Michel Jarre przez całą swoją karierę jest artystą, który wiedzie prym we wdrażaniu nowych technologii i łączeniu ich z muzyką. W zeszłą niedziele pojawił się na koncercie w wirtualnej rzeczywistości w formie awatara. Wydarzenie „Alone Together” było dostępne w 3D dla wszystkich posiadających urządzenia VR, a także w 2D dla użytkowników komputerów PC i MAC.
Dotychczas wszystkie tego typu wydarzenia były nagrywane wcześniej i odtwarzane widowni w dniu koncertu. Tym razem było to wydarzenie zupełnie na żywo – miłośnicy muzyki francuskiego kompozytora mogli zobaczyć występ korzystając z komputera, tableta, smartfona oraz innych urządzeń z technologią VR.
Oprócz występu na żywo, na dziedzińcu Palais Royal w Paryżu wyświetlono „cichą” wersja koncertu, specjalnie dla uczniów szkół artystycznych, którzy uczą się operowania dźwiękiem oraz obrazem. Do wysłuchania koncertu studenci potrzebowali jedynie telefonu i słuchawek. Na koniec wszyscy zebrani przed Palais Royal mieli szansę porozmawiać z awatarem Jean’a-Michel’a Jarre. Awatar artysty otworzył wirtualny backstage, zapraszając grupę studentów do swojego studia, gdzie mogli zobaczyć jak wyglądały przygotowania do tego wieczoru.
Jean-Michel Jarre chce tym wydarzeniem zademonstrować, że technologia VR oraz sztuczna inteligencja to rozwiązania, które mogą pomóc stworzyć nową formę ekspresji artystycznej, nie naruszając przy tym wartości sztuki. Okres pandemii podkreślił potrzebę na wynajdywanie tego typu nowych rozwiązań.
„Występowałem już na najbardziej niesamowitych scenach. Teraz wirtualna rzeczywistość umożliwi mi występ w niewyobrażalnym miejscu, jednak wciąż pozostanę na prawdziwej scenie” – powiedział Jean-Michel Jarre.
Międzynarodowej sławy francuski artysta wierzy, że Światowy Dzień Muzyki, obchodzony 21 czerwca, to idealna okazja do promowania nowych form przekazu i poszerzania świadomości na temat przyszłościowych możliwości, które mogą usprawnić rynek.
„Wirtualna, lub w jakiś sposób ulepszona, rzeczywistość może być dla branży muzycznej tym, czym pojawienie się kina było dla teatru – nową formą ekspresji, która stała się dostępna dzięki technologii” – przewiduje Jean-Michel Jarre.
Sama produkcja przedsięwzięcia koncertu „Alone Together”, wymagała przełamania barier stworzonych przez izolację. Wydarzenie zostało wyprodukowane we współpracy z wirtualnym światem VRrOOm, którego twórcą jest Louis Cacciuttolo. W przedsięwzięciu „Alone Together” od strony technicznej wzięli również udział: Pierre Friquet, Vincent Masson odpowiedzialni za takie innowacje jak: SoWhen?, Seekat, Antony Vitillo oraz Lapo Germasi.
ALONE TOGETHER
Pomysł oraz kompozycja: Jean-Michel Jarre
Koprodukcja: VRrOOm / Louis Cacciuttolo, & Aero Productions
Produkcja wykonawcza Palais Royal: Alain & Romain Bilowus dla R2B
Reżyseria artystyczna: Pierre Friquet & Vincent Masson
Technologia realizmu: Antony Vitillo, konstrukcja Manifattura Italiana, Georgiy Molodtsov, SoWhen?, Atelier Daruma, Seekat, MindOut oraz VRChat.
Pomysł oraz kompozycja: Jean-Michel Jarre
Koprodukcja: VRrOOm / Louis Cacciuttolo, & Aero Productions
Produkcja wykonawcza Palais Royal: Alain & Romain Bilowus dla R2B
Reżyseria artystyczna: Pierre Friquet & Vincent Masson
Technologia realizmu: Antony Vitillo, konstrukcja Manifattura Italiana, Georgiy Molodtsov, SoWhen?, Atelier Daruma, Seekat, MindOut oraz VRChat.
Jean-Michel Jarre to jeden z pionierów muzyki elektronicznej, który działa na scenie od 50 lat. W 1970 roku zyskał rozpoznawalność dzięki albumowi „Oxygene”, który był przełomowy dla tego gatunku. Kolejne albumy artysty, takie jak „Equinoxe”, „Magnetic Fields”, „Rendez-Vous” i „Chronology” zapisały się na kartach historii muzyki elektronicznej. Do muzyki kompozytora, którego albumu sprzedały się w 80 milionach egzemplarzy, często odwołują się kolejne pokolenia producentów i DJ-ów.
Legendarne koncerty artysty biły rekordy Guinessa, jeśli chodzi o wielkość publiczności i odbywały się w najbardziej niespotykanych lokacjach na całym świecie. Był to pierwszy zachodni muzyk, który został zaproszony, żeby zagrać w Chinach po rządach Mao, występował również przy piramidach w Egipcie, na pustyni Sahara oraz na wieży Eiffla, a jego największy koncert w Moskwie, oglądało 3,5 miliona ludzi.