Pionier muzyki elektronicznej Jean-Michel Jarre skomponował i nagrał 52-minutową ścieżkę muzyczną do niezwykłego projektu „Amazônia”.
Efekt prac uznanego fotografa i twórcy filmów Sebastião Salgado, wraz z muzyką francuskiego kompozytora, będzie można podziwiać w Philharmonie de Paris, a następnie w São Paulo, Rio de Janeiro, Rzymie i Londynie.
„Amazônia” to wyjątkowa wystawa zdjęć amazońskiego lasu deszczowego, złożona z ponad 200 fotografii. Saldago podróżował przez ten region przez sześć lat, fotografując lasy, rzeki, góry i ludzi, którzy tam mieszkają. Sercem i przesłaniem wystawy jest zaproszenie do zobaczenia, usłyszenia i przemyślenia przyszłości bioróżnorodności i miejsca ludzkości w świecie. Wystawa ma premierę 7 kwietnia w Paryżu.
Towarzysząca wystawie muzyka Jean-Michela Jarre’a pozwoli doświadczyć świata uchwyconego na fotografiach w jeszcze bogatszy sposób. Kompozytor sięgnął po elektroniczne i orkiestrowe instrumenty, łącząc je z prawdziwymi odgłosami natury. Muzyka została także nagrana w formacie binauralnym dla jeszcze bardziej pogłębionego doświadczenia. Zostanie wydana w formatach cyfrowych (w formacie standardowym i binauralnym) 7 kwietnia, a także na CD i winylu 9 kwietnia. Produkty są już dostępne w przedsprzedaży.
Jean-Michel Jarre mówi: „Chciałem uniknąć podejścia etnomuzykologicznego lub tworzenia muzyki tła. Przygotowałem więc zestaw narzędzi muzycznych – orkiestrowych i elektronicznych – którymi spróbowałem odtworzyć lub wywołać brzmienia natury. Dodałem do tego dźwięki środowiska, a na końcu także nagrania etniczne (głosy, piosenki, instrumenty) z archiwów genewskiego muzeum etnograficznego. Podszedłem do Amazonii z szacunkiem, w poetycki i impresjonistyczny sposób. Wybrałem wokalne i dźwiękowe elementy ze względu na ich wymiar ewokatywny, zamiast próbować być wiernym jakiejś określonej grupie etnicznej. Najbardziej interesująca było dla mnie fantazjowanie o lesie, który działa na wyobraźnię całej ludzkości. Ta muzyka przywołuje pewną formę nomadyzmu, dźwięk pojawia się i zanika podczas migracji. Konieczne było powrócenie do zasad orkiestracji dźwięków natury, by móc pracować z dźwiękami, które losowo następują jeden po drugim, ale które mogą ze sobą harmonizować lub tworzyć dysonanse. Tak jak w każdej symfonii, i ta ma momenty przejrzystości i napięcia”.
Jean-Michel Jarre, ambasador UNESCO od 1993 roku, zaangażowany jest w wiele projektów poświęconych tolerancji i pluralizmowi kulturalnemu, a także ochronie natury środowiska. Przy swoim najnowszym projekcie ściśle współpracował z naukowcami z muzeum etnograficznym w Genewie, aby odtworzyć jak najdokładniej dźwiękową tożsamość lasu i zamieszkujących go ludzi.