Znana z utworu „Drugs” 22-letnia artystka z Arizony bez problemu podbiła TikToka. Teraz UPSAHL debiutuje długo wyczekiwaną płytą „Lady Jesus” zawierającą 10 nowych utworów.
Jej ukończenie szkoły średniej zbliżało się wielkimi krokami, gdy rodzice Taylor Upsahl zwołali spotkanie rodzinne. Planowali poruszyć temat dobrze znany wielu nastolatkom: przyszłość. „Tak więc…”, zaczęli ostrożnie rodzice. „Uważamy, że nie powinnaś iść na studia. Powinnaś przeprowadzić się do Los Angeles, aby zająć się muzyką”.
To anegdota, która służy jako świadectwo niekonwencjonalnego wychowania UPSAHL. Pięcioletnia Taylor, córka frontmana punkowego zespołu, zajadła poranne płatki, kiedy niekończąca się rotacja indie-rockowych instrumentalistów staczała się z jej kanapy w salonie i wyruszała z powrotem w drogę. W wieku 10 lat UPSAHL miała za sobą już pół dekady lekcji gry na gitarze i fortepianie pod kierunkiem ojca i babci-instruktorki zespołu, a także rozpoczęła naukę w Arizona School for the Arts w Phoenix. W ciągu następnych siedmiu lat nauczyła się łączyć akademickie życie z konkursami chórów, wiolonczelą i skrzypcami.
„Muzyka była jedyną rzeczą, w której byłam dobra i jedyną rzeczą, którą lubiłam”, wspomina dziś 22-latka. „W szkole średniej co weekend grałam koncerty w niektórych z moich ulubionych miejsc w Phoenix. Po ukończeniu szkoły stwierdziłam: ok, zrobię to”.
Chociaż UPSAHL podpisała kontrakty w ciągu pierwszego roku od przeprowadzki na Zachodnie Wybrzeże – była pierwszą artystką, która podpisała kontrakt z wznowioną Arista Records – życie w Los Angeles okazało się trudne. Wspinaczka na szczyt zdawała się być warunkiem bycia „zauważoną”. UPSAHL skierowała swoje niezadowolenie kulturą konkurencji na debiutancką EP-kę „Hindsight 20/20”, łącząc ją z mnóstwem kultowych klasyków, którymi karmiła szybko rosnącą rzeszę fanów. Odkrywając dynamikę społeczną Los Angeles w electro popowym kawałku „Drugs”, podbiła TikToka osiągając 1. miejsce na liście trendów. Utwór stał się soundtrackiem milionów filmików.
„Kiedy zaczynałam zakochiwać się w LA, naprawdę zrozumiałam, kim jestem jako osoba i artystka”, ujawnia swój początki UPSAHL. „Przez pierwszy rok było ciężko, ale potem zdałam sobie sprawę, że to najbardziej inspirujące miejsce na świecie”.
Rok 2020 zmusił UPSAHL do powrotu do korzeni. Obowiązkowy lockdown nastąpił, gdy była w trasie, dlatego wkrótce powróciła do Phoenix. Wiele miesięcy później, po przeżyciu poważnego rozstania, UPSAHL stworzyła drugą EP-kę w swojej sypialni z dzieciństwa. Nie tylko świat się rozpadał, dlatego narodził się „Young Life Crisis”. „Pisałam, pisałam i pisałam mnóstwo piosenek, przetwarzając etapy zbierania się po zerwaniu: smutek, złość, niepokój, mania – to rollercoaster. Na końcu przeżyłam odrodzenie”.
Jej debiutancki album o trafnym tytule „Lady Jesus” odzwierciedla tę podróż. Pierwszy singiel „Douchebag” wymierzony jest w szkodliwe kobiece stereotypy, za jednym zamachem strzelając w toksyczną męskość. Następująca po nim elektryczna ballada „Melatonin” wciąga na parkiet, by zapomnieć o zmartwieniach. Projekt oferuje punk, rock i dance z basowymi melodiami doprawionymi nostalgią. „Lady Jesus” jest zbawczą łaską Taylor i zmartwychwstaniem UPSAHL.
„Lady Jesus to energia – sposób na życie”, mówi UPSAHL. „Lady Jesus jest nieskrępowana, zaciekle niezależna, to prawdziwa twardzielka. Lady Jesus może być perfekcyjnie ubraną duszą towarzystwa lub wyluzowaną dresiarą spędzającą czas z przyjaciółmi. Lady Jezus może być kimkolwiek”.
W ciągu ostatnich dwóch lat stały rozwój UPSAHL wzbudził wśród fanów żarłoczny apetyt na pełnometrażowy debiut. NYLON i NME uznali ją za „gwiazdę popu i rocka”, a YouTube wyróżnił ją jako wschodzącą artystkę. „Young Life Crisis” stał się jednym z 25 najlepszych albumów popowych Billboardu w 2020 roku, a UPSAHL użyczyła swojej finezji także w pisaniu dla niektórych ulubieńców tego gatunku, współtworząc „Good in Bed” (Dua Lipa na płycie „Future Nostalgia”), „BOYSHIT” (Madison Beer) i przebój Mike’a Shinody „Happy Endings”. Jak mówi artystka, „czuję, że w końcu udało mi się ustalić, jakie jest moje brzmienie. To wszystko wydaje mi się naprawdę spójne – czuję się w tym tak bezpiecznie”.
UPSAHL nie musi osobiście demonstrować swoich muzycznych zdolności, aby udowodnić, że przetrwa w branży muzycznej, jednak jej występy na żywo są wyjątkowe. Piosenkarka wyraża wdzięczność za poświęcenie słuchaczy, oscylując między instrumentami i dostarczając bezbłędne wokale podczas koncertów. Może nie wiedzieć, co przyniesie jej przyszłość, ale fani zawsze będą jej wspierającą rodziną.
„Możesz mieć najlepszy zespół na świecie, ale jeśli nie masz fanów, nie masz kariery”, zauważa UPSAHL. „Jeżeli tworzę muzykę i słucha jej zaledwie 10 osób… to mi wystarczy”.
Lista utworów „Lady Jesus”:
1. Douchebag
2. Melatonin
3. Time of my Life
4. Lunatic
5. Thriving
6. Notorious
7. IDFWFEELINGS
8. Sunny D
9. Last Supper
10. Lady Jesus