Pionier muzyki elektronicznej Jean-Michel Jarre ujawnia swój nowy singiel „BRUTALISM”. To pierwszy utwór z jego 22 albumu studyjnego „OXYMORE”, który ukaże się 21 października.
„BRUTALISM” to bezwstydnie porywający utwór techno, który idealnie pasuje do Berghain – kultowego berlińskiego klubu i świątyni tego gatunku. „To zdecydowanie cięższy utwór”, wyjaśnia Jarre. „Chciałem stworzyć apokaliptyczny nastrój. Coś w rodzaju wielkiego wybuchu berlińskiego techno, na początku, kiedy eksplodował. To uczucie, być może z powodu pozostałości po wojnie”.
„OXYMORE” to hołd dla francuskiego kompozytora Pierre’a Henry’ego, z którym Jarre zamierzał współpracować przy nominowanym do nagrody Grammy albumie „Electronica”. Henry był kultową postacią w muzyce elektronicznej i klasycznej oraz jednym z mentorów Jarre’a w Groupe de Recherche Musical (GRM). Po jego śmierci w 2017 roku wdowa po Henrym dostarczyła Jarre’owi trochę materiału, który miał być wykorzystany w ich współpracy.
„OXYMORE” to muzyczna podróż, w której dźwięki Pierre'a Henry'ego wchodzą w interakcję z nową kompozycją Jarre'a w dźwiękowej grze luster. Twórca odnajduje w „Oxymore” swojego odwróconego sobowtóra, otwierając jednocześnie wir, który wciąga słuchacza. To zabawa analogu i digital.
Projekt inspirowany jest francuskim ruchem „musique concrete” – gatunkiem kompozycji muzycznej, który wykorzystuje surowe dźwięki. Ruch ten został po raz pierwszy opracowany w latach 40. i zrewolucjonizował sposób produkcji muzyki. Jarre odkrywa tę koncepcję na nowo, za pomocą dzisiejszych narzędzi.
Album został stworzony jako immersyjne dzieło w wielokanałowej i binauralnej wersji 3D. Wielokanałowy dźwięk rewolucjonizuje sposób komponowania, miksowania i produkcji muzyki, rozmieszczając dźwięki i tekstury w przestrzeni w 360 stopniach. Za pomocą słuchawek może być bez problemu odebrany przez każdego. „OXYMORE” jest pierwszym komercyjnym wydaniem tego formatu, które przenosi przyszłość muzycznego audio i dźwięku na zupełnie nowy poziom.
Jarre wyjaśnia: „To przełomowa chwila w nagrywaniu dźwięku. «OXYMORE» to próba zilustrowania i zbadania nowych sposobów łączenia technologii i muzyki. Dysponujemy dziś technologiami, które pozwalają nam odkrywać kompozycję w dźwięku przestrzennym i otwierają przed nami, muzykami, zupełnie nowe doświadczenia w procesie twórczym. To nowe doświadczenie również dla słuchacza – bardziej fizyczny i naturalny sposób słuchania muzyki. W rzeczywistości nasze pole audio wynosi 360 stopni.
«OXYMORE» został skomponowany specjalnie z myślą o doświadczeniu dźwięku przestrzennego; wydaje mi się nawet, że miks stereo jest jeszcze szerszy i że w trakcie tego procesu zyskał więcej przestrzeni. Jestem przekonany, że w przyszłości tak będzie komponowana i produkowana muzyka. Słuchacz przeskakuje na wyższy poziom również w kwestii emocji, tak jak wtedy, gdy przeszliśmy z mono do stereo”.
Każdemu singlowi z „OXYMORE” będą później towarzyszyć remiksy lub przeróbki znanych i obiecujących artystów i producentów. „BRUTALISM” zostanie przerobiony we współpracy z Deathpact i jeszcze w tym roku ukaże się w nowej wersji. Wkrótce zostaną ogłoszone kolejne przeróbki utworu. Kolejne przeróbki utworu zostaną ogłoszone wkrótce.
W ramach wciągającego projektu Jarre uruchomi również „OXYVILLE”, świat VR, który towarzyszy wydaniu albumu: „«OXYVILLE» będzie wirtualnym miastem muzycznym, do którego w przyszłości zaproszę innych artystów, a także poprowadzę kursy mistrzowskie i inne wydarzenia. Chcę, żeby stała się piaskownicą dla nowych doznań muzycznych”, wyjaśnia.
Innowacje nie są mu obce, jeśli chodzi o VR i metawersum. W Sylwestra Jarre zaprezentował „Welcome to the Other Side” – przełomową światową transmisję na żywo z wirtualnej paryskiej Notre Dame. Magazyn „Pollstar” podał, że transmisja na żywo przyciągnęła rekordową widownię: ponad 75 milionów widzów z całego świata, którzy dołączyli do Jarre’a za pomocą różnych platform, telewizji i VR.
Podczas procesu twórczego „OXYMORE”, Jarre wykonał w murach Maison de la Radio w Paryżu wczesną wersję kompozycji w fizycznym, przestrzennym dźwięku 360 stopni. W tym niezapomnianym występie wzięli udział nieliczni szczęśliwcy, którzy podczas eventu zostali poproszeni o zamknięcie oczu i całkowite zanurzenie się w muzyce. „OXYMORE” został uznany za „oeuvre majeure” – wysokiej rangi dzieło w repertuarze Jarre’a. Koncert był również dostępny w social VR w czasie rzeczywistym i został okrzyknięty przez ekspertów oraz media jako jeden z najbardziej innowacyjnych występów muzycznych. Kent Bye z podcastu „Voices of VR” podsumował: „Możliwe, że «OXYMORE» jest 4-5 lat przed metawersem, o którym myśli Meta (Facebook)”.
„OXYMORE” jest już dostępny w przedsprzedaży. Album ukaże się 21 października na CD, podwójnym winylu, oraz w trzech wersjach cyfrowych – stereo, binauralnej i Dolby Atmos. Posiadacze fizycznej wersji, zgodnie z zamierzeniami Jarre’a, otrzymają kod dostępu do najwyższej jakości binauralnego mastera.
Jean-Michel Jarre od zawsze był futurystą. Kompozytor, wykonawca, producent i ambasador kultury w trakcie swojej całej znakomitej kariery, nieustannie wkracza z muzyką i mistrzowskiemu opanowaniu innowacji na nowe tereny. Od bycia pionierem w muzyce elektronicznej, przez wykorzystanie wielokanałowej technologii audio i produkcji, po ostatnie eksploracje w sferze wydajności VR i metawersum, technologia jest na czele wszystkiego, co robi. Twierdzi, że „dziś jest najbardziej ekscytujący czas na tworzenie muzyki i dzielenie się nią w tak wielu mediach”.
Jarre jest ambasadorem ONZ UNESCO, bezwarunkowym obrońcą praw autorskich, obrońcą środowiska, a także laureatem Medalu Stephena Hawkinga. Aktualny katalog Jarre’a, który od czasu „Oxygène” obejmuje 21 albumów studyjnych, wygenerował sprzedaż na całym świecie przekraczającą 85 milionów i przyniósł mu niezliczone nagrody i nominacje. Przez całą swoją karierę Jarre traktuje najbardziej charakterystyczne zabytki i miejsca światowego dziedzictwa UNESCO na całym świecie jako płótno, które ma kreatywne, kulturowe i środowiskowe przesłanie. Ustanowił także nowe rekordy Guinnessa pod względem frekwencji publiczności w koncertach na żywo zagranych w kilku symbolicznych miejscach. Był pierwszym zachodnim muzykiem, którego zaproszono do występów w Chinach, grał koncerty przy Wielkich Piramidach w Egipcie, na Saharze, w Zakazanym Mieście i na Placu Niebiańskiego Spokoju, z panoramą Houston, na Wieży Eiffle’a, Morzu Martwym, Al Ula i nie tylko. Artysta ma na koncie nieustannie wyprzedawane koncerty na arenach i stadionach, a także występy na głównych scenach festiwali.